lördag 26 januari 2013

Första besöket av en Bergfink

Det finns ett samband mellan hur mycket frön man lägger ut och antalet fåglar som hittar hit. Om nu någon trodde nåt annat!! Men i röran av gråbruna pilfinkar såg jag idag ett lysande undantag. En Bergfink med inslag av vitt och rostrött. Jag har aldrig tidigare år lyckats se någon bergfink här vid fågelbordet. Tänkte mig nog att få fler foton på bergfinken. En profilbild kanske. Men icke. Den kom inte tillbaka idag.

Så får jag korrigera det där om att Domherrar hälsar på kl. 14. Nu finns 6 - 8 stycken här, till och från hela dagen.  Men när jag nu höll koll på aktiviteten bland fröna så upptäckte jag att Talgoxar och Blåmesar höll sig undan när det var som mest rusch av Domherrar, ett par Stenknäck, Grönfinkar,  Gulsparvar och många pilfinkar. Så fort det blir tomt runt fågelbordet kommer de tillbaka. Fortsätter hålla utkik efter Bergfink

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar